Zaharul – ce stim si ce nu stim despre el

Prima noastră experiență de „dulce” – un pic de înghețată pe degetul unui părinte sau o lingură de înghețată de căpșuni în loc de obișnuitul piure de morcovi – este o revelație gustativă strecurată in lacuna copilăriei timpurii. Având în vedere că celulele noastre depind de zahăr pentru energie, este logic că am dezvoltat o dragoste înnăscută pentru „dulce”. Cu toate acestea, cât de mult zahăr consumăm – precum și modul în care intră în organism și de unde îl primim – s-a schimbat dramatic în timp.

De când “aurul alb” a devenit accesibil, adăugăm zahăr, într-o formă sau alta, în majoritatea alimentelor procesate pe care le consumăm – de la pâine, cereale, gustări crocante, mezeluri și deserturi până la băuturi răcoritoare, sucuri, dressinguri și sosuri – și nu suntem deloc zgârciți să-l utilizăm în multe alimente crude și integrale.

Conform unui grup de medici, nutriționiști și biologi – dintre care unul dintre cei mai proeminenți membri este Robert Lustig de la Universitatea din California, renumit pentru videoclipul său viral postat pe YouTube „Sugar: The Bitter Truth” – consumând atât de mult zahăr, demonstrăm o voință slabă, ne răsfățăm gustul cu dulce și ne otrăvim pe noi înșine.

Zahărul prezintă pericole mult mai mari decât capcanele peșterilor și ale dragostei; este o toxină care dăunează organelor noastre și perturbă ciclurile hormonale obișnuite ale organismului. Consumul excesiv de zahăr este una dintre principalele cauze ale epidemiei de obezitate și a tulburărilor metabolice precum diabetul, dar și un vinovat important al bolilor cardiovasculare. Argumentul conform căruia zahărul este o toxină reiese din modul în care corpul uman obține energie din zahăr. O moleculă de zahăr de masă (sau zaharoză) este o legătură între o moleculă de glucoză și o moleculă de fructoză – două zaharuri simple cu aceeași formulă chimică, dar diferită ca structură. Indiferent de unde provine zahărul pe care îl consumăm, celulele noastre sunt interesate să se ocupe de fructoză și glucoză, nu de zaharoză. Glucoza se deplasează prin fluxul sanguin către toate țesuturile noastre, deoarece fiecare celulă transformă cu ușurință glucoza în energie. Iar fructoza taxează ficatul, care cheltuiește multă energie transformând fructoza în glucoză, lipide și acid lactic. Deoarece metabolismul fructozei pare să declanșeze în interiorul corpului, o reacție în lanț de modificări chimice potențial dăunătoare, unii cercetători au ales fructoza ca mărul putred al familiei zahărului. Afirmația se bazează în principal pe studii cu rozătoare care au consumat cantități uriașe de fructoză – până la 300 de grame în fiecare zi, ceea ce este aproape echivalent cu zahărul total din opt cutii de Coca-Cola. În ultimii ani, biochimiști de seamă și experți în nutriție au contestat ideea că fructoza este o amenințare pentru sănătatea noastră. Dilema a fost rezolvată de cercetătorii care au studiat metabolizarea fructozei la rozătoare, mecanism ce se desfășoară într-un mod foarte diferit față de oameni – mult mai diferit decât se anticipase inițial. Studiile care au urmărit călătoria fantastică a fructozei prin corpul uman sugerează că ficatul transformă până la 50% din fructoză în glucoză, aproximativ 30% din fructoză în lactat și mai puțin de 1% în grăsimi. În schimb, șoarecii și șobolanii transformă mai mult de 50% din fructoză în grăsimi, astfel încât experimentele cu aceste animale au exagerat presupusele dezavantaje ale fructozei pentru oameni, în special arterele înfundate, ficatul gras și rezistența la insulină.

Pentru a înțelege în mod corespunzător metabolismul fructozei, trebuie să luăm în considerare și sub ce formă consumăm zahărul, așa cum se explică într-o lucrare recentă de David Ludwig, director al Centrului New Balance Foundation Obesity Prevention Center din Boston Children’s Hospital și profesor la Harvard. Consumul de băuturi carbogazoase dulci sau de înghețată ne inundă intestinele și ficatul cu cantități mari de fructoză. În schimb, fructoza dintr-un măr nu ajunge la ficat dintr-o dată. Toate fibrele din fructe – cum ar fi celuloza pe care doar bacteriile noastre intestinale o poate descompune – încetinesc considerabil digestia. Enzimele noastre trebuie mai întâi să rupă celulele mărului pentru a ajunge la zaharurile sechestrate în interior. “Nu este vorba doar de fibra din alimente, ci si de structura ei”, spune Ludwig. “Ați putea adăuga Metamucil la Coca Cola și nu veți obține niciun beneficiu.” Într-un studiu mic, dar interesant, 17 adulți din Africa de Sud au consumat în primul rând fructe – aproximativ 20 de porții cu aproximativ 200 de grame de fructoză totală în fiecare zi – timp de 24 de săptămâni și nu s-au îngrășat, nu au dezvoltat tensiune arterială ridicată și nu și-au dezechilibrat nivelul de insulină și lipide.

Concluzia: mănâncă mai puțin zahăr. De ce? Deoarece alimentele zaharoase, cu densitate energetică și cu o valoare nutritivă redusă, sunt unul dintre principalele moduri în care consumăm mai multe calorii decât avem nevoie. Greu de acceptat, dar multe dintre deserturile, gustările, cerealele și mai ales băuturile noastre dulci preferate inundă corpul cu mult mai mult zahăr decât poate metaboliza eficient.

Evitarea zahărului nu este totuși un panaceu. O dietă sănătoasă înseamnă mult mai mult decât a refuza acel al doilea cub de zahăr și a păstra cookie-urile la îndemână sau ascunse în cămară. Există  credința greșită că, dacă reducem zaharul, vom remedia obezitatea – obezitatea este mai complexă decât atât. Problema ramane consumul excesiv în general. Apoi, există si alte alimente pe care ar trebui să le consumăm mai mult: cereale integrale, fructe și legume, peşte, proteină slabă. Și nu ne putem opri aici: o dietă echilibrată este doar o componentă a unui stil de viață sănătos. Pentru a face inimile să pompeze, să întărim mușchii și oasele și să ne menținem flexibilitatea trebuie să facem mișcare. Exercițiile fizice, favorizarea alimentelor neprocesate și consumul echilibrat sună prea evident, prea simplist, dar este de fapt o abordare mult mai nuanțată a sănătății bune decât a califica o singură moleculă din dieta noastră.

Da, majoritatea dintre noi ar trebui să depună eforturi pentru a mânca mai puțin zahăr – dar dacă suntem cu adevărat dedicați să rămânem sănătoși, va trebui să facem mult mai mult decât atât.

0
    0
    Coșul tău
    Coșul tău este golÎntoarce-te în magazin
      calculeaza livrarea
      Aplicați cuponul