Zaharul – ce stim si ce nu stim despre el

Prima noastră experiență de „dulce” – un pic de îngheÈ›ată pe degetul unui părinte sau o lingură de îngheÈ›ată de căpÈ™uni în loc de obiÈ™nuitul piure de morcovi – este o revelaÈ›ie gustativă strecurată in lacuna copilăriei timpurii. Având în vedere că celulele noastre depind de zahăr pentru energie, este logic că am dezvoltat o dragoste înnăscută pentru „dulce”. Cu toate acestea, cât de mult zahăr consumăm – precum È™i modul în care intră în organism È™i de unde îl primim – s-a schimbat dramatic în timp.

De când “aurul alb” a devenit accesibil, adăugăm zahăr, într-o formă sau alta, în majoritatea alimentelor procesate pe care le consumăm – de la pâine, cereale, gustări crocante, mezeluri È™i deserturi până la băuturi răcoritoare, sucuri, dressinguri È™i sosuri – È™i nu suntem deloc zgârciÈ›i să-l utilizăm în multe alimente crude È™i integrale.

Conform unui grup de medici, nutriÈ›ioniÈ™ti È™i biologi – dintre care unul dintre cei mai proeminenÈ›i membri este Robert Lustig de la Universitatea din California, renumit pentru videoclipul său viral postat pe YouTube „Sugar: The Bitter Truth” – consumând atât de mult zahăr, demonstrăm o voință slabă, ne răsfățăm gustul cu dulce È™i ne otrăvim pe noi înÈ™ine.

Zahărul prezintă pericole mult mai mari decât capcanele peÈ™terilor È™i ale dragostei; este o toxină care dăunează organelor noastre È™i perturbă ciclurile hormonale obiÈ™nuite ale organismului. Consumul excesiv de zahăr este una dintre principalele cauze ale epidemiei de obezitate È™i a tulburărilor metabolice precum diabetul, dar È™i un vinovat important al bolilor cardiovasculare. Argumentul conform căruia zahărul este o toxină reiese din modul în care corpul uman obÈ›ine energie din zahăr. O moleculă de zahăr de masă (sau zaharoză) este o legătură între o moleculă de glucoză È™i o moleculă de fructoză – două zaharuri simple cu aceeaÈ™i formulă chimică, dar diferită ca structură. Indiferent de unde provine zahărul pe care îl consumăm, celulele noastre sunt interesate să se ocupe de fructoză È™i glucoză, nu de zaharoză. Glucoza se deplasează prin fluxul sanguin către toate È›esuturile noastre, deoarece fiecare celulă transformă cu uÈ™urință glucoza în energie. Iar fructoza taxează ficatul, care cheltuieÈ™te multă energie transformând fructoza în glucoză, lipide È™i acid lactic. Deoarece metabolismul fructozei pare să declanÈ™eze în interiorul corpului, o reacÈ›ie în lanÈ› de modificări chimice potenÈ›ial dăunătoare, unii cercetători au ales fructoza ca mărul putred al familiei zahărului. AfirmaÈ›ia se bazează în principal pe studii cu rozătoare care au consumat cantități uriaÈ™e de fructoză – până la 300 de grame în fiecare zi, ceea ce este aproape echivalent cu zahărul total din opt cutii de Coca-Cola. ÃŽn ultimii ani, biochimiÈ™ti de seamă È™i experÈ›i în nutriÈ›ie au contestat ideea că fructoza este o ameninÈ›are pentru sănătatea noastră. Dilema a fost rezolvată de cercetătorii care au studiat metabolizarea fructozei la rozătoare, mecanism ce se desfășoară într-un mod foarte diferit față de oameni – mult mai diferit decât se anticipase iniÈ›ial. Studiile care au urmărit călătoria fantastică a fructozei prin corpul uman sugerează că ficatul transformă până la 50% din fructoză în glucoză, aproximativ 30% din fructoză în lactat È™i mai puÈ›in de 1% în grăsimi. ÃŽn schimb, È™oarecii È™i È™obolanii transformă mai mult de 50% din fructoză în grăsimi, astfel încât experimentele cu aceste animale au exagerat presupusele dezavantaje ale fructozei pentru oameni, în special arterele înfundate, ficatul gras È™i rezistenÈ›a la insulină.

Pentru a înÈ›elege în mod corespunzător metabolismul fructozei, trebuie să luăm în considerare È™i sub ce formă consumăm zahărul, aÈ™a cum se explică într-o lucrare recentă de David Ludwig, director al Centrului New Balance Foundation Obesity Prevention Center din Boston Children’s Hospital È™i profesor la Harvard. Consumul de băuturi carbogazoase dulci sau de îngheÈ›ată ne inundă intestinele È™i ficatul cu cantități mari de fructoză. ÃŽn schimb, fructoza dintr-un măr nu ajunge la ficat dintr-o dată. Toate fibrele din fructe – cum ar fi celuloza pe care doar bacteriile noastre intestinale o poate descompune – încetinesc considerabil digestia. Enzimele noastre trebuie mai întâi să rupă celulele mărului pentru a ajunge la zaharurile sechestrate în interior. „Nu este vorba doar de fibra din alimente, ci si de structura ei”, spune Ludwig. „AÈ›i putea adăuga Metamucil la Coca Cola È™i nu veÈ›i obÈ›ine niciun beneficiu.” ÃŽntr-un studiu mic, dar interesant, 17 adulÈ›i din Africa de Sud au consumat în primul rând fructe – aproximativ 20 de porÈ›ii cu aproximativ 200 de grame de fructoză totală în fiecare zi – timp de 24 de săptămâni È™i nu s-au îngrășat, nu au dezvoltat tensiune arterială ridicată È™i nu È™i-au dezechilibrat nivelul de insulină È™i lipide.

Concluzia: mănâncă mai puțin zahăr. De ce? Deoarece alimentele zaharoase, cu densitate energetică și cu o valoare nutritivă redusă, sunt unul dintre principalele moduri în care consumăm mai multe calorii decât avem nevoie. Greu de acceptat, dar multe dintre deserturile, gustările, cerealele și mai ales băuturile noastre dulci preferate inundă corpul cu mult mai mult zahăr decât poate metaboliza eficient.

Evitarea zahărului nu este totuÈ™i un panaceu. O dietă sănătoasă înseamnă mult mai mult decât a refuza acel al doilea cub de zahăr È™i a păstra cookie-urile la îndemână sau ascunse în cămară. Există  credinÈ›a greÈ™ită că, dacă reducem zaharul, vom remedia obezitatea – obezitatea este mai complexă decât atât. Problema ramane consumul excesiv în general. Apoi, există si alte alimente pe care ar trebui să le consumăm mai mult: cereale integrale, fructe È™i legume, peÅŸte, proteină slabă. Și nu ne putem opri aici: o dietă echilibrată este doar o componentă a unui stil de viață sănătos. Pentru a face inimile să pompeze, să întărim muÈ™chii È™i oasele È™i să ne menÈ›inem flexibilitatea trebuie să facem miÈ™care. ExerciÈ›iile fizice, favorizarea alimentelor neprocesate È™i consumul echilibrat sună prea evident, prea simplist, dar este de fapt o abordare mult mai nuanÈ›ată a sănătății bune decât a califica o singură moleculă din dieta noastră.

Da, majoritatea dintre noi ar trebui să depună eforturi pentru a mânca mai puÈ›in zahăr – dar dacă suntem cu adevărat dedicaÈ›i să rămânem sănătoÈ™i, va trebui să facem mult mai mult decât atât.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop
      Calculate Shipping
      Apply Coupon
      Available Coupons
      biocnp20 Get 20% off
      Unavailable Coupons
      bio5 Get 5% off reducere 5%